Národní parky USA 1996 - 1.část

Los Angeles - Monument Valley

Podzim 1996 - klienti, přátelé a zaměstnanci kladenské C.K.Harogero letí s Air France z Prahy přes Paříž do Los Angeles. Cíl? Shlédnout za tři týdny v Americe co nejvíc zajímavého.
V předem sjednané půjčovně si pronajímáme dva Wany a jeden Miniwan Ford, které nám na následující týdny téměř nahradí nohy. Ubytování máme sjednané v síti Motelu 6. První pocity na novém kontinentu jsou směsicí úlevy po úmorném osmihodinovém letu a obav z okolí. V motelu nás vítá usměvavá recepční - indiánka, velký bazén a spousta zeleně. Automaty na led, hory reklam a prospektů na ta zaručeně NEJ... místa. V každém pokoji je na dveřích a okně masivní petlice a varování jak se chovat, aby nás nikdo nepřepadl, či nevykradl. Ráno se procházíme mezi domky bez plotů, mnohde jsou otevřené dveře, auta mají většinou stažená okna. Přesto jsme středem pozornosti MY! (Jdeme pěšky...!) Po půldni v losangelesském Downtownu, mezi zlatem, jakoukoliv elektronikou a nejzoufalejšími houmelesáky se těšíme ven. Ještě návštěva Hollywoodu, projít se "ulicí hvězd" a pryč!

Main - L.A. San Diego - Motel 6

Širokou dálnicí míříme do San Diega. Je trochu obtížné si zvyknout na stovky vozů, které se v pruzích střídavě posouvají kolem nás. Ale málokdo kličkuje mezi pruhy a nám se to po chvíli i líbí. V San Diegu míjíme most do Mexika a jedeme do Sea Worldu - jedné z největších zoologických zahrad s mořskou faunou na světě. Vstupné - 33;-$ / os. raději nepřepočítávat! Ale Show delfínů, kosatek i lachtanů, žraloci, murény; to vše za ty prachy stálo. Jen mít víc času... V San Diegu se nám poštěstí ještě jeden "úlovek". Projíždíme viadukty a visutými mosty poloostrova Coronado. Až nás zastaví obyčejný plot. Nejdále 100m za ním si majestátně hoví letadlová USS Nimitz. Češi neváhají a hned se u plotu fotí...!

Kosatky Delfíni Lachtani

Ráno přejíždíme do Palm Springs, se zastávkou v Mt.San Jacinto. Poušť, písek, šutry, vedro. Lanovka nás vyváží na 9000 stop vysoký hřeben. Zde nás udivuje hustý prales s obrovskými borovicemi (a prý i medvědy).
V Palm Springs mají v motelu vířivý bazén, venku je dost přes čtyřicet (v celziích), v supermarketu jsme nakoupili červené, takováhle je kapitalistická idylka. Ale šetřme síly - zítra pojedeme přes 800 mil pouští...
Časně ráno vyrážíme. Kdesi vlevo se ve tmě tyčí nejstarší stromy planety juky Joshua Tree, ale my chvátáme ke Grand Canyonu. Dopoledne stavíme na vzpamatování v arizonském Lake Havasu City na břehu Colorada. Krásná řeka, na ní kolesový parník, historický (cca 100 let starý) kamenný most, všude spousta kaktusů. Balzám na duši.

London Bridge - Colorado River Grand Canyon of Colorado Na cestě...

Později odpoledne přijíždíme do Tusayan, střediska N.P. Grand Canyon. Rozmařilejší a zároveň prozíravější cestovatelé si zakupují za "pouhých" 65;-$ vyhlídkový let. Nezapomenutelný zážitek!!! Cesna s sebou zmítá nad hlubinou po milióny let hlodanou Coloradem. Kolem vesele skotačí spousta barevných vrtulníčků. Nelze víc popsat - nutno vidět! Pozdě v noci dojíždíme do cílového místa - Williamsu u Flagstaffu.
Příští den je na trase další perla: Monument Valley. Na okraji parku a zároveň indiánské rezervace v Kayentě nakupujeme na tržišti od místních indiánů za pár šupů zaručeně pravé cetky: řetízky a náramky. Ale to hlavní se nedá koupit - pohled na fantaskní, ozářené monolity, či pocit z krásně drsné přírody dole - v kotlině.